مصاحبه با مدیران جهانی برند Honor در چین: ما به تنهایی هم موفقیم!

نویسنده:

۰۷:۴۵:۳۹

 

روز یکشنبه و در یک سمینار خبری که با حضور خبرنگارانی از سراسر جهان و در شهر شنزن چین برگزار شد، مدیران ارشد برند آنر (زیر مجموعه هواوی) به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

لازم به ذکر است که برند آنر، شاخه فروش محصولات آنلاین موبایل است و به مناسبت دومین سالگرد فعالیت رسمی خود در ایران، جشنی را نیز برگزار کرده بود که گزارش اختصاصی آن را در آی‌تی‌رسان خواندید. حال با ما و آنچه در این مراسم مطرح شد همراه باشید تا ببینیم که برند آنر چه برنامه‌ای در سطح جهانی دارد.

در ابتدای این سمینار خبری، سه نفر حاضر معرفی شدند. جرج ژائو رییس برند هانر، استیون، CMO هانر و چائو گاو مدیر فروش شرکت که برای هر فرد ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. مشروح اصلی این سوالات و جواب‌ها را در ادامه می‌خوانید.

honor interview2

چرا شما برند هانر را جدا کردید و تمرکزتان را فقط برروی هواوی نگذاشتید؟

در چین می‌توانیم دو برند متفاوت را با دو استراتژی گوناگون داشته باشیم تا بتوانیم کاربران بیشتری را هدف قرار دهیم. از آنجایی که سرمایه ما در اینجا کمتر است، استراتژی‌مان باعث می‌شود تا بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهیم. هزینه‌های بازاریابی و فروش کالا در آنر به مراتب کمتر از هواوی است که سبب می‌شود تا ما محصولات را با قیمت مناسب‌تری عرضه کنیم. با این روش ما هزینه‌های دیگر را نیز حذف خواهیم کرد و مستقیما از طریق فروشگاه‌های آنلاین محصول را به دست مشتری می‌رسانیم.

آیا بین شما و هواوی از نظر سازمانی و پرداخت حقوق تفاوتی وجود دارد؟

تقریبا در اغلب موارد فرایندهای کاری ما یکی است اما برند و محصولاتمان با هم فرق دارد. برای نمونه تمرکز آنر روی حوزه دیجیتال و کاربران جوان هست. کاربرانی که نه فقط به لحاظ سن بلکه از لحاظ انتظارات از یک گوشی، بر روی مواردی که جوانان بیشتر علاقه دارند، متمرکز شده‌اند.

درباره بازار چین صحبت کنید و آیا رشد این بازار در حال کند شدن است؟

چین بزرگ‌ترین بازار جهانی تلفن‌های هوشمند را در اختیار دارد و از طرفی، این گجت در صدر محصولات الکترونیکی پرفروش چین قرار دارد. البته قبول دارم که رشد در این بازار کمی کند شده است اما باز هم با رقم بالایی روبرو هستیم. چین در حدود ۱٫۴ تا ۱٫۵ میلیارد کاربر دارد.

همچنین باید به این مورد هم توجه کرد که این روزها مردم به یک عدد دستگاه موبایل اکتفا نمی کنند و اغلب دو تلفن همراه دارند و برایشان فاکتورهایی نظیر کیفیت، عملکرد و طراحی بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد.

honor interview1

برنامه شما برای ورود به بازار آمریکا چیست؟

ورود آنر به آمریکا از ماه آینده انجام می‌گیرد و این مسئله طی رویداد CES به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد. ما برای بازار این کشور برنامه‌های ویژه‌ای در نظر داریم.

آیا شما محدود به دنباله‌روی از سیاست‌های هواوی هستید یا اختیار کامل برای تولید گوشی‌های یا محصولات دیگر خودتان دارید؟

هواوی یک پلتفرم نرم افزاری بسیار قوی دارد و ما در محصولات سری آنر از این مزیت به میزان زیادی بهره می‌گیریم اما در مورد محصولات آتی همانطور که گفتم ما هدف متفاوتی داریم. تمرکز آنر بیشتر روی کاربران جوان است و به همین خاطر استراتژی‌های ما با یکدیگر فرق دارد.

آیا در آینده تغییری را از نظر نرم افزار و به طور مشخص رابط کاربری محصولات شما با توجه به آنکه توجه‌تان بر روی جوانان است، شاهد خواهیم بود؟

من معتقدم که نرم افزار اهمیت بالایی برای کاربران جوان دارد. تفاوت‌های نرم افزاری متعددی میان محصولات آنر و سایر برندها وجود دارد. برای مثال امکانات تلویزیونی موبایل‌های آنر که در بسیاری محصولات پیشرفته دیده نمی‌شوند و در کل باید بگویم که تلاش ما این است که یک رابط کاربری بهینه را در اختیار کاربرانمان قرار دهیم.

honor interview3

چه برنامه‌ای برای رقابت با برندهای مطرحی چون شیائومی که به صورت آنلاین محصولات‌شان را می‌فروشند،‌دارید؟

هدف اصلی ما از توسعه برند آنر صرفا رقابت با شیائومی نیست. فروش و بازاریابی اینترنتی، حالا نوعی ترفند است که باعث بهبود عملکرد هواوی شده و آنر نیز به بهبود توان رقابتی هواوی به عنوان یک برند کمک کرده است. تا پایان اکتبر سال ۲۰۱۵، میزان دستگاه‌های عرضه شده ما به بیش از ۳۰ میلیون دستگاه رسید و فروش جهانی‌مان هم به رقم ۵۰۰ میلیون دلار رسید و اهداف تعیین شده قبلی‌مان برای فروش برآورده شده و در میان برندهای اینترنتی آنر یکی از برترین هاست و حتی از نظر میزان فروش می‌توانیم در میان ده برند اول دنیا (بدون هواوی) باشیم.

ما برای رقابت با شیائومی هم دو استراتژی را بدین منظور در پیش گرفته‌ایم، نخست اینکه تجربه کاربری محصولاتمان را بهبود ببخشیم و دیگر بطن محصولاتمان را به کاربران معرفی کنیم و از این طریق خود را از رقبایمان متمایز سازیم. پیام ما For The Brave (برای قهرمانان) است و قصد داریم این پیام را به تمام نقاط دنیا صادر نماییم.

آیا پلن شما برای همیشه به صورت فروش آنلاین است یا برای جوانان برنامه‌های دیگری نیز دارید؟

ما علاوه بربازاریابی آنلاین، روش‌های دیگری را هم برای معرفی و تبلیغ محصولاتمان دنبال می‌کنیم. با این همه، کاربران هدف ما گروه‌های آنلاین هستند و آن‌ها اصلی‌ترین مخاطبان‌مان هستند. این کاربران از اینترنت بیشتر از هر گروه دیگری استفاده می کنند. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم که با استفاده از بازاریابی اینترنتی به این گروه‌ها نزدیک شویم. گروه‌های هدف ما سنین ۱۸ تا ۳۴ سال را شامل می‌شوند.

چرا محصولات شما باید مورد توجه کاربران اینترنتی قرار بگیرد؟

تمرکز آنر روی کاربران جوان است؛ گروهی که مرتبا از اینترنت استفاده می‌کنند و قدرت بالایی برای معرفی ما به دیگر گروه‌ها دارند. بنابراین در مقایسه با دیگر برندهای سنتی نظیر سامسونگ ما آشنایی بهتری با کاربران اینترنتی و سبک زندگی آن‌ها داریم و با دانستن این موارد، دانش خوبی برای ساخت و تولید گجت‌هایی داریم که توسط خود کاربران تعریف می‌شوند و برای توسعه این محصولات از زبانی بهره می‌گیریم که کاربران اینترنتی با آن آشنایی دارند.

honor interview6

هواوی در ایران یکی از برندهای محبوب است، اما چرا بایستی محصولات آنر را انتخاب کنند وقتی که هواوی با فروش گوشی‌های میان رده موفق بوده است؟ به خصوص اینکه کاربران بالا رده از برندهای دیگری چون آی‌فون استفاده می‌کنند.

هوآوی و آنر دو گروه مختلف از کاربران را هدف قرار داده‌اند. هواوی بیشتر بر روی کابران بیزینس و پریمیوم تمرکز کرده در حالی‌که گروه هدف آنر را کاربران جوان اینترنتی تشکیل می‌دهند. این دو برند البته هم پوشانی‌هایی با هم دارند. درست است که آن‌ها گروه‌های هدف متفاوتی دارند اما برای آنر جمعیت کاربران جوان هدف است اما این بدان معنا نخواهد بود که افراد خارج از این گروه جذب محصولات آنر نمی‌شوند. این مساله در مورد هواوی هم صدق می‌کند.

نفوذ اینترنت در برخی کشورها ضعیف است و با مردمی روبرو هستیم که اصلا از اینترنت استفاده نمی کنند و در عین حال جمعیت جوانی دارند که ممکن است مخاطب شما باشند. آیا تصور نمی کنید اتخاذ یک سیاست واحد در کشورهای مختلف خطرناک است؟

در کشورهای مختلف با شرایط گوناگونی روبه‌رو هستیم. در چین گروه هدف ما ۳۰ درصد کل جمعیت را تشکیل می‌دهد اما در هند با رقمی نزدیک به ۲۵ الی ۲۷ درصد روبرو هستیم. پس ما نیز استراتژی‌های مختلفی را در کشورهای گوناگون پیاده می‌کنیم. تا به امروز ما فعالیت‌های بازاریابی خود را در کشورهای اروپایی، هند، روسیه و برخی کشورهای قاره اقیانوسیه دنبال کردیم.

فروش آنر در نقاط مختلف چگونه است؟

در خاور میانه فروش آنر بسیار خوب بوده و در مناطقی هم که فروش ضعیف‌تر به نظر می‌رسد، به خاطر توسعه اینترنت است. بنابراین وقتی حرف از کانال‌های فروش مختلف در میان باشد، پاسخ‌ها و بازخوردهایی هم که دریافت می‌شود، متفاوت خواهد بود. عادات مصرف کاربران اینترنتی با کاربران سنتی متفاوت است. کاربران اینترنت بیشتر روی خصوصیات محصولات تمرکز می‌کنند و به مواردی نظیر قیمت توجه دارند در حالی که کاربران آفلاین به تجربه کاربری تمرکز داشته و دوست دارند که قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم برای خرید، با محصول کار کنند و حتی حاضرند که پول بیشتری بپردازند اما قبل از خرید کالا را ببینند.

لازم به توضیح است که ما می‌توانستیم سود بیشتری را از فروش محصولاتمان داشته باشیم اما ترجیح دادیم که معامله به نفع مشتریانمان باشد و این یک الگوی تثبیت شده در فروش ماست.

honor interview5

اهداف فروش شما برای سال آینده چیست؟

قصد داریم در سال آینده تمرکزمان را بیشتر روی بازارهای اروپایی، خاور میانه، روسیه، هند و برخی کشورهای منطقه اقیانوسیه قرار دهیم و به زودی استراتژی‌های خود را برای حضور در بازار آمریکا اعلام می‌کنیم.

نوشته مصاحبه با مدیران جهانی برند Honor در چین: ما به تنهایی هم موفقیم! اولین بار در -آی‌تی‌رسان پدیدار شد.

-آی‌تی‌رسان

برگرفته از
لینک کوتاه